تبلیغات
برای زندگیم... - نظرات چند تن از خوانندگان..
فقط یک بار فرصت زندگی داریم...

با اجازه ی دوستان نظراتشون رو آوردم به صفحه ی خودم..

مهاباد

البته این مسئله در فرهنگهای مختلف متفاوته، مثلا در حالی که دیدن صورت زنان فامیل در بسیاری از قبایل افغانستان می تونه ناپسند باشه در ایران نیست و آنگونه که دیدن بدن عریان زن در ایران غیر قابل قبول جلوه می کند مثلا در آلمان امری عادی است.
اگر منظور غیرت در فرهنگ ایرانی باشد که به نظر من چیزی جز خود فریبی مردان و توهین به شعور و انسانیت زنان چیز دیگری نیست.
مثلا مردی با نگاه یک نفر به خواهرش رگه غیرتش می زنه بالا ولی تقریبا مطمئنه که خواهرش می تونه چند دوست پسر داشته باشه و حتی روابط جنسی را هم با آنها تجربه کرده باشه.
من خود این رو تجربه کرده ام که در تهران و دیگر مناطق خانواده هایی هستند که کاری به این ندارند که دخترشان مخفیانه چند دوست پسر هم داشته باشه ولی وقتی آشکارا به همین دختر ابراز علاقه می کنی آنهم به قصد ازدواج، برادرش غیرتی میشه!
غیرت یک تلقین منفی اجتماعی است.
 
تهران
 
انتخاب حق هر انسانیست.اگر کسی به خواهر خود بگوید که حق برقراری ارتباط با جنس مخالف را ندارد به او ظلم بزرگی کرده چون خواهر حق دارد خودش تصمیم بگیرد چطور زندگی کند. اما همسر از قبل انتخاب خود را کرده و با فرد مورد نظر ازدواج کرده پس نشان دادن کمی حساسیت یا غیرت به همسر به جاست اما زیاد شدن این حساسیت باعث آزرده خاطر شدن همسر میشود. باید روابط تا حدی آزاد باشد (تا حدی که به فساد و فحشا کشیده نشود) خواهر ها نیز باید حق ارتباط را داشته باشند.و انتخاب کنند در غیر اینصورت این عدم آشنائی با جنس مخالف باعث بروز مشکلاتی در حین انتخاب همسر شده و همینطور در زمان زندگی زناشوئی.در عین حال مرد نیز پس از ازدواج حق ندارد هرگونه که دوست دارد رفتار کند و فقط حس مالکیت رو از آن خود ببیند و به قولی فکر کند دنیا مال اوست.خانوم ها هم نسبت به شوهران خود حساسیت دارند چون اصل و بطن ازدواج اگر حس مالکیت رو در پی داشته باشد این حس مالکیت دوطرفه میباشد و بانوان نیز از داشتن این حس محروم نیستند. در حال حاضر این ترانه در ایران کاملا صادق است که میگوید((وقتی که عاشق بودن گناهه/فرصت رابطه یک نگاهه))
 
وحید
 
نزدیک به ده سال است که خارج از ایران زندگی می کنم. ده سال پیش، وقتی بیست و هفت ساله بودم به اتریش آمدم. یک سال پیش از آن، روزی با خواهرم که در خیابان مورد آزار مردی رهگذر قرار گرفته بود و این را برای مادرم تعریف کرده بود برخوردی تند و بسیار زشت کردم. آن موقع حتی به این هم فکر نمی کردم که گناه خواهرم چه بوده است؟ فقط به شدت عصبانی بودم که چرا به «ناموس ما» تعرض شده است. سال هاست که از آن محیط فرهنگی فاصله گرفته ام و تغییر رفتار و روحیاتم باور کردنی نیست. از رفتارهای پیشینم شرمنده ام، اما محیط فرهنگیی را که مرا چنان بار آورده بود را مقصر می دانم. مسئولیت مدیریت ارشد کشور در همه ی حوزه ها، به ویژه فرهنگ و اقتصاد بسیار خطیر است. ما محصول فرهنگ و زمانه ای هستیم که در آن بار آمده ایم. جمهوری .... ما را به قهقرا برده است.
 
توکیو
 
با سلام. با بررسی نظرات دوستان میشه اونا رو به دو دسته اصلی غیرتی-دوآتیشه و در حد اعتدال تقسیم کرد. دلیل این تضاد فکری هم مسلماٌ تأثیر فرهنگ وآداب درروش زندگی و رفتار آنهاست. البته من نیز با گروه دوم هم عقیده بوده و بخرج دادن غیرت زیاد رو عامل نقض حقوق و آزادی دیگران میدونم. وقتی میشه دیگران رو با محبت به خود نزدیک کنیم چه اجباریست که با زور به سمت خود بکشیمشون. وقتی زوج به هم عشق بورزن لزومی نداره نگران سنگ اندازی دیگران باشن . با نظر دکتر مفیدی هم موافقم ما مردها خیلی خود خواه وجسوریم بدون توجه به حق متقابل همیشه از حق خودمون دم میزنیم و اعمالی که انجام میدیم رو هم برای خانمها حرام میدونیم. حس غرور و جاه طلبیمون هم اجازه نمیده که عاقلانه تصمیم بگیریم .و همۀ اینها ناشی از فرهنگ غلط وتفکر آشفتۀ ماست ما ایرانیها عادت نداریم از اشتباه خود عذر خواهی کنیم واین باعث میشه هیچوقت تصحیح نشیم.اگه ازآقایون غیرتی کسی میخواد انتقادی بکنه قبل از انتقاد خواهشن گذشته خودش رو سبک ,سنگین کنه .
 
 محسن
 
غیرت و ناموس مفاهیمی پدرسالارانه هستند. به همین دلیل است که هم در کشور کره می توان غیرت را مشاهده کرد و هم در عربستان سعودی و کردستان. کشورهائی که از نظر تاریخی و فرهنگی ارتباط زیادی با یکدیگر ندارند. غیرت و ناموس فقط در چارچوب رد موجودیت اجتماعی، احساسی و شخصیتی زن در جامعه شکل می‌گیرد. به عبارت دیگر زن در این نگرش موجودی است که از خود اختیار و خواست ندارد، و می‌باید «اداره» شود. و نام این شیوة اداره را نیز غیرت و ناموس می‌گذارند. ولی جای تعجب ندارد که زنان خود از جمله مهم‌ترین «ناموس داران» در جوامع عقب افتاده باشند. تنها راه مبارزه با این عقب ماندگی فرهنگی ایجاد زمینة فعالیت‌، کار و حضور فعال زنان در جامعه خواهد بود. و دولت می‌باید از فردیت زنان در ارتباطات اجتماعی، شغلی، تحصیلی و ... با تکیه بر قوانینی انسان‌محور حمایت کند. کاری که در ایران اصلاً مرسوم نیست، و از دیرباز نیز مرسوم نبوده.
 
محمدصادق 
نکته ی مهمی که در این رابطه باید مورد توجه قرار بگیرد این است که هم افراط و هم تفریط هر دو می توانند به یک میزان آثار تخریبی در پی داشته باشند.زیرا بیشترین ضربه به پیکره ی اجتماعی یک جامعه مدرن زمانی وارد می شود که عقاید سختگیرانه و بی روح جایگزین آزاد اندیشی و عقل گرایی شود.بنابراین در هر جامعه ای باید به این مسئله به صورت کاملا واقع بینانه نگاه شود تا از عواقب ناخوشایند آن جلوگیری به عمل آید.در واقع در هر جامعه ای می توان با پیاده کردن نظام فکری مبتنی بر واقع گرایی و درست اندیشی خط قرمز مشخصی میان رعایت کردن و زیر پا گذاشتن حدود هنجارها ایجاد نمود که یکی از آنها مسئله غیرت و ناموس است.بی غیرتی و افراطی گری دو عاملی هستند که متاسفانه در بعضی جوامع موجب به وجود آمدن اختلافات زیادی حتی درون خانواده شده اند.رعایت اعتدال و میانه روی در باب این موضوع می تواند باعث پیدایش رویه ای مثبت و کارآمد شود.
 
germany
 
در طرز فکر ما ایرانی ها غیرت هنوز درست تعریف نشده.زیرا هر خانواده زیر کلمه غیرت چیز دیگری میفهمید و یا ناموس.تمام فکر و ذکر ما این است که شخصی در جنس مرد در افکارش تصور دستگاه تناسلی زنی که از بستگان ما هست. نکند. زیرا در حقیقت در تربیت ما اینگونه یاد شده که زن متعلق به ماست. به عبارتی در زبان عامیانه میگن فلانی زن گرفت .اینگار جسمی را تسخیر کرده یا خریده. مسله دوم محرومیت های جنسی هست. که اگر به امارهای مددکاراهای اجتماعی دقت کنیم از زمان محدودیت های جنسی طی این سی سال تمرکز تجاوزات جنسی در محارم بیشتر شده.شاید میشود اینطور تصور کرد که اگر در خانواده که دختری هست برای غریبه ها و کسانی که میتوانند شرعا با او ازدواج بکنند باید پوشیده باشد .ولی برای خود محور فامیلی احتیاجی به حجاب نیست و متاسفانه رشد دست درازی های جنسی هم خیلی زیاد دیده میشود.باید یاد داد به کودکان پسر که فرقی با دختر ها ندارند و باید به دختران کودک هم یاد داد که انها بدنیا نیامدهاند که تا لحضه ازدواج وحشت رزرو بکارتشان را داشته باشند برای شخصی در اینده که ادعای غیرت مندی بتواند بکند.در تربیت ما مردها دچار عقده خود گنده بینی میشوند و در نتیجه لازم دارند که مظلومی داشته باشند که بر او ظلم کنند.
 
 



نوشته شده در تاریخ یکشنبه 1389/01/29 توسط piano
درباره وبلاگ
نویسندگان
آرشیو مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :


قالب وبلاگ

انواع کـد های جدید جاوا تغیــیر شکل موس